NFFs retningslinjer for barne- og ungdomsfotballen er tuftet på vår visjon og våre aktivitetsverdier eksplisitt uttalt i Handlingsplanen 2012 - 2015. Disse bygger på Idrettens barne- og ungdomsbestemmelser. Våre retningslinjer er normative som betyr at de er retningsgivende for aktiviteten på, rundt og utenfor fotballbanen.
Mer om dette i Barnefotballens verdigrunnlag («Flest mulig - lengst mulig - mest mulig») og i NIFs retningslinjer for barn og ungdom.
Under har vi tatt for oss de viktigste «dilemmaer» våre spillere, trenere, ledere, foreldre og kvalitetsklubber møter i praksisfeltet. Og følgelig hvordan medlemmer av NFFs kvalitetsklubber skal forholde seg til disse.
Veiledning
Om å være i forkant: KOMMUNIKASJON
Ryddig og tilstrekkelig kommunikasjon «i forkant» innad i klubb, mot foreldre/foresatte og spillere er det viktigste grepet for å ha gode fungerende kjøreregler på og mellom årstrinn. Denne kommunikasjonen skal være basert på retningslinjer i Klubbhåndbok og Sportsplan. Den beste kommunikasjonskanalen er på foreldre-/foresattemøter og spillermøter i forkant og underveis i sesongen.
Det motsatte: Kommunikasjon «i det lukkede rom» eller «vi – har – bestemt – kommunikasjon» øker sjansene for misforståelser, «reparasjonsmøter» og et dårligere klima i og rundt lagene.
SPILLETID I BARNEFOTBALLEN
I barnefotballen skal alle spillerne i kampen ha tilnærmet lik spilletid. Det beste grepet fra klubben er å melde på flest mulig lag på årstrinnet. NFF anbefaler en spilletropp på:
- Fem spillere i treerfotball
- Sju spillere i femmerfotball
- Ti spillere i sjuerfotball
Mer om dette i Barnefotballbrosjyren.
SPILLETID I UNGDOMSFOTBALLEN
I ungdomsfotballen skal alle spillerne ha mye spilletid. Til tross for at poeng deles ut, skal lagledelse ha et større trivsels- og utviklingsfokus enn et resultatfokus. Å kunne ha visjonen «Lengst mulig – best mulig» samtidig er en forutsetning for en kvalitetsklubb.
Ungdomsspillere som møter til kamp, bør være på banen i minst halvparten av kampen. Grepene for å få dette til er:
- Melde på flest mulig lag på årstrinnet.
- Kretsen benytter seg av «antilagsordning» slik at klubbene kan melde på nok lag på samme årstrinn til tross for «snaut» med spillere.
- Årstrinnet er dyktig til, om mulig, å ha et differensiert kamptilbud der det ikke er vanntette skiller mellom lagene.
- Klubben, sammen med årstrinnet, er dyktig til å velge rett nivå i seriespill. Jevnbyrdige kamper gjør det lettere med mye spilletid for alle.
- Coaching og innbytte knyttet til stilling i kamp er avgjørende for at alle gis mulighet til mye spilletid.
- Lagledelsen prøver hele tiden å ha spillerne på benken sitt perspektiv: En fotballspiller som stadig sitter på benken, er ingen lykkelig fotballspiller.
DIFFERENSIERING I BARNE- OG UNGDOMSFOTBALLEN
Hospitering handler om å gjennomføre positiv forskjellsbehandling. Å behandle alle fotballspillere likt, utsette dem for nøyaktig samme utfordringer og for den nøyaktig samme
aktiviteten, krever at spillerne lærer på samme måte og med samme hastighet. Spillerne modnes og lærer i ulikt tempo. Derfor må de påvirkes ulikt på trening og etter hvert i kamp.
Vi slår imidlertid fast at faste løsninger på differensiering der de samme utvalgte spillerne alltid er sammen, er en seleksjonspraksis.
Mer om differensiering i «Flest mulig – best mulig – lengst mulig».
HOSPITERING
Hospitering er et eksempel på differensiering der spillere i perioder får trene og spille i høyere aldersklasse i tillegg til sitt opprinnelige årstrinn. Interne retningslinjer for hospitering i klubb skal finnes i Sportsplanen.
Mer om Hospitering i «Mal for Sportsplan».
TOPPING AV LAG
Topping av lag i barnefotballen innebærer at:
- Utvalgte spillere etter «nivå» pr. dato danner 1., 2. og 3. lag
- og /eller spillere får spille vesentlig mer enn andre.
Dette skal ikke forekomme i barnefotballen.
Mer om dette i «Flest mulig – lengst mulig – best mulig.»
JEVNBYRDIGHET I KAMP I BARNEFOTBALLEN
Lagsammensetning skal ta utgangspunkt i prinsippet om jevnbyrdighet. En skal ha mest mulig jevnbyrdige lag innad på årstrinnet og søke å finne rett nivå i seriespill ut fra fjorårets erfaringer. Dette øker sannsynligheten for tette og jevne kamper som blir en kamparena for gode opplevelser og utvikling. Les mer om jevnbyrdighet i kamp i «Jevnbyrdighet i seriespill».
REISEBESTEMMELSER I BARNE- OG UNGDOMSFOTBALLEN
Den overordnede målsetting ved deltakelse i cuper og turneringer er å styrke miljøet og samholdet i laget, og samtidig gi et godt sportslig tilbud som er med på å utvikle både laget, årstrinnet og spillerne. En kvalitetsklubb har trenere og ledere som forholder seg til NFFs reisebestemmelser. Les mer om reisebestemmelser i «Reisereglement i turneringer».
TRENERROLLEN OG TRENERVETT
Treneren er den viktigste voksenpersonen for barn og ungdom i fotballivet. Dels skal treneren gjennomføre trygge og utviklende treninger. Dels skal treneren være kampleder for gode opplevelser. Treneren er nøkkelen for «Flest mulig – lengst mulig – best mulig». Trenerrollen krever kompetanse om fotballen, relasjonelle ferdigheter og trenervett.
Les mer om trenerrollen i «Trenervett».
FORELDREVETT
Et godt klima på og utenfor banen fordrer gode relasjoner mellom klubb, tillitsvalgte og foreldregruppa. En kvalitetsklubb har positivt fokus på foreldregruppa. Foreldregruppa må også være sitt ansvar bevisst i sin rolle som fotballmamma eller -pappa.
Les mer om foreldrevett i «Trenervett»